مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، نخستین جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند کشور به میزبانی شیراز را زمینه‌ای برای شناسایی معلمان هنرمند در شاخه‌های مختلف هنری برشمرد و افزود: با شناسایی معلمان هنرمند بیش از پیش می‌توان از ظرفیت‌های معلمان به ویژه در بحث مسوولیت‌های حوزه پرورشی و تربیتی از آنان بهره‌مند شد.

ه گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، علی رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در شیراز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری معلمان نمونه کشور به میزبانی فارس گفت: استان فارس هم به لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و هنری غنی که دارد و هم به لحاظ کادر مدیریتی توانمند و عوامل اجرایی که داردبهترین گزینه برای میزبانی برگزاری این جشنواره بوده و است.
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این برنامه توانمندی معلمان هنرمند را نشان می‌دهد گفت: جشنواره معلمان هنرمند نخستین جشنواره فرهنگی هنری است و برای اولین بار در آموزش و پرورش در حال برگزاری است.
رمضانی ادامه داد: ما معتقدیم باید بتوانیم از ظرفیت معلمان هنرمند برای اجرایی کردن سند تحول استفاده کنیم و جشنواره های فرهنگی هنری بسیاری ویژه دانش‌آموزان برگزار می‌شود که در تمام شاخه های هنری است و ما باید معلمان تخصص در این رشته ها را نیز شناسایی کنیم تا کیفیت کار جشنواره های دانش‌آموزی با بهره‌گیری از معلمان متخصص بیش از پیش افزایش یابد.
وی ادامه داد: این جشنواره مقدمه ای برای برقراری ارتباط بین حوزه معلمان و مربیان پرورشی است، چرا که با شناسایی معلمان هنرمند می‌توان در بسیاری از مسوولیت‌های حوزه پرورشی از وجود آنان بهره‌مند شد.
به گفته رمضانی، مربیان پرورشی مسوولیت تربیت کل مدرسه را برعهده ندارد، بلکه تربیت برعهده کل معلمان است و مربیان پرورشی فقط هماهنگ کننده فعالیت ها هستند.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از نگاه ما دبیر ریاضی ، فیزیک و.. یکی از عناصر تربیت هستند و همچون معلم پرورشی باید خود را درامر تربیت دانش‌آموزان دخیل بدانند.
رمضانی در ادامه با بیان اینکه اگر ما اعتقاد داریم که دانش‌آموز در خروج از آموزش و پرورش باید حداقل یک مهارت یاد گرفته باشد و دانش‌اموز دارای مهارت تحویل جامعه دهیم؛ این امر بدون مشارکت پرورشی امکان پذیر نیست.
وی افزود: سند تحول بنیادین مختص آموزش و پرورش نیست و برای کل نظام است و از آنجا که فقظ 15 درصد وقت دانش‌آموزان در اختیار آموزش و پرورش است، تمام دستگاه‌ها و نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و برای 85 درصد دیگر وقت دانش‌آموزان برنامه ریزی کنند.
رمضانی، همه گیری ویروس کرونا را که منجر به افزایش فعالیت‌ها در فضای مجازی شد، مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: در زمینه بهره‌گیری از فضای مجازی برای برنامه‌های تربیتی و پرورشی غفلت‌هایی صورت گرفته بود اما با ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)، فعالیت‌های مطلوبی در این زمینه انجام شد.
مدیرکل فرهنگی‌هنری وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال‌های گذشته تنها ۲ جشنواره فرهنگی، با نام‌های "فردا" و "پرسش مهر" برگزار می‌شد اما امسال با وجود شیوع کرونا، جشنواره فرهنگی هنری علمدار، جشنواره حمایت از کالای ایرانی، جشنواره فرهنگی هنری آینه زمان، جشنواره فرهنگی هنری عفاف و حجاب، جشنواره نوغلامان حسینی، جشنواره غدیر و جشنواره دانایی و توانایی تدارک دیده شده که یا برگزار شده و یا به‌زودی برگزار خواهد شد.
رمضانی، با بیان اینکه فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش به عنوان فوق‌برنامه شناخته می‌شود، گفت: گرچه این فعالیت‌ها بسیار نیست، اما با این مشکل مواجهیم که می‌گویند باعث می‌شود وقت دانش‌آموز گرفته شود.

این مقام وزارت میزان فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را بسیار زیاد برشمرد و گفت: با توجه به نیاز مخاطب، هنوز موفق نشده‌ایم ظرفیت کافی را برای رفع نیاز دانش‌آموزان فراهم کنیم و ضروری است مجلس شورای اسلامی در کنار دولت به وزارت آموزش و پرورش کمک کند تا امکانات کافی برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره بین‌المللی رشد نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره از باکیفیت‌ترین هاست و در به‌روزرسانی آتی شبکه شاد، در صدد هستیم زمینه بارگذاری تولیدات سینمایی دانش‌آموزان را فراهم سازیم.

رمضانی، همچنین به موضوع برنامه‌ریزی برای اجرای طرح سینما در مدرسه پرداخت و بیان داشت: این طرح پس از دوران کرونا و با حضور دانش‌آموزان در مدارس اجرایی خواهد شد و بدین‌ترتیب آثار دانش‌آموزی در مدارس نمایش داده خواهد شد و در نهایت نشست نقد و بررسی نیز برگزار می‌شود.
برای عضویت در کانال اخبار اموزش و پرورش فارس در شاد روی لینک https://shad.ir/farsmedunews   ضربه بزنید .